Docente Therese

Over de docenten...

Therese van Gool

Yin Yoga

 

Liefde voor voeding daar sta ik voor!

Ik heb van mijn ouders geleerd om goed voor mezelf te zorgen op het gebied van koken, eten en drinken. Via een omweg ben ik in 2006 terecht gekomen bij de Hare Krisna beweging. Daar werd voeding met smaak, aandacht en liefde gebracht en wist ik waar mijn nieuwe uitdaging lag; gezond en lekker eten. Via Rada kookt, AGN in Den Daag en de module Ayurvedische beginselen bij Saswitha ben ik uiteindelijk de opleiding Ayurvedisch therapeut gaan volgen bij Lies Ameeuw. Deze opleiding gaf een breed inzicht dat het niet alleen gezonde voeding is maar een totaalbeeld van lichaam, geest en ziel. Zo kwam ik erachter dat mijn passie niet alleen bij voeding lag maar bij de totaliteit van de zintuigen; ruiken, observeren, luisteren, aanraken, contact maken. Daardoor ben ik ook meteen de opleiding massage en panchakarma therapeut gaan volgen, zodat ik het totaalpakket van Ayurveda met tijd en aandacht uit kan dragen.

 

Het zusje van Ayurveda, Yoga, beoefen ik zelf al zo'n 20 jaar. En in deze Yang maatschappij vond ik het een verrijking om mezelf te gaan verdiepen bij Stillnessinyoga voor de opleiding yin yoga en meditatie. De houdingen waar je lang in blijft om het bindweefsel te bereiken, je adem en de stilte, helemaal bij jezelf terugkomen, loslaten en zijn. Een kadootje voor jezelf, wat ik graag met je deel ,om in het hier en nu te komen.

 

Wat is Yin yoga?

Yin yoga is een rustige, meer meditatieve vorm van yoga waarin de yogahoudingen langer worden aangehouden (circa 3 - 5 minuten). De rustige vorm betekent overigens niet dat de houdingen niet intensief (kunnen) aanvoelen. In de houdingen ontspan je je spieren zoveel mogelijk waardoor je het bindweefsel kunt oprekken en stimuleren. Het bindweefsel is een dun wit vlies dat zich overal in het lichaam bevindt en er voor zorgt dat botten, spieren en organen op hun plek worden gehouden. Met het ouder worden kan het bindweefsel indrogen en strakker worden. Dat heeft een beperkend effect op de flexibiliteit en beweeglijkheid van de gewrichten.

 

Door het oprekken van het bindweefsel wordt de stof hyaluronzuur aangemaakt. Dit hyaluronzuur zorgt er voor dat het bindweefsel meer water aan zich bindt waardoor bindweefsel en gewrichten soepeler en mobieler worden. Dat leidt vervolgens tot meer opening en ruimte in het lichaam, vooral rondom heupen, heiligbeen en de gehele rug. Ook kunnen afvalstoffen binnen het bindweefsel beter worden afgevoerd en wordt de doorstroming van energie in de meridianen (energiebanen) bevorderd.

In de stilte van de houdingen heb je de tijd om te luisteren naar wat je lichaam je vertelt, om volledig in het nu te zijn en te voelen en te accepteren wat zich aandient. Yin yoga heeft dus ook te maken met mindfulness.

 

Als je regelmatig Yin yoga-houdingen doet, zul je ervaren dat je lichaam flexibeler, beweeglijker en uiteindelijk sterker wordt. Het beweeglijker maken van bindweefsel zorgt voor meer mobiliteit en flexibiliteit in de gewrichten. Het activeren van het bindweefsel verbetert de weerstand en kan zorgen voor een sneller herstel van fysieke of mentale klachten. Yin yoga is bovendien een prima tegenhanger voor het snelle en met veel prikkels gepaard gaande hedendaagse leven. Yin yoga heeft een meditatief en rustgevend effect, reduceert stress, brengt je naar de stilte in jezelf en maakt je energetisch stabieler.

 

Maria kan je mailen of bellen: 06 205 818 34