volwassenen

Yoga voor volwassenen

Tijdens het eerste uur van de les breng je het lichaam aandachtig in verschillende poses(asana’s).

De houdingen worden voorgedaan terwijl er tegelijkertijd wordt verteld hoe je de houding kan opbouwen.

Je kunt dus zowel kijken als luisteren wat de bedoeling is. Je gaat dan net zo ver in een houding als je voelt dat het eigen lichaam toelaat.

Dat is soms minder ver dan je zelf zou willen, of vindt dat je zou moeten kunnen. Er is hier geen competitie, en dat is in het begin wel even wennen. De meeste van ons zijn tenslotte opgegroeid in een maatschappij waar “goed” synoniem is aan “hetzelfde of beter dan de anderen”. Je betrapt jezelf er vast wel eens op dat je geneigd bent te kijken hoe je buurman of buurvrouw het doet en je eigen prestaties daaraan te beoordelen.

Een van de eerste stappen in yoga is leren de eigen grenzen die je op dat moment tegenkomt te aanvaarden, zonder er een oordeel over te vellen. Vanuit die acceptatie prikkel je, door in een houding rustig door te ademen, de opgebouwde spanning in bepaalde delen van het lichaam, zodat die kan gaan losweken, en jij je daarna wat ruimer en prettiger in je vel voelt. Iemand die heel lenig is zal een grote beweging moeten maken om bij die spanning te komen, iemand die niet zo lening is kan volstaan met een kleine beweging om de opgebouwde spanning te kunnen prikkelen.

Soms is er van kinds af aan op bepaalde plaatsen in het lichaam spanning opgebouwd en heeft het hele bewegingsapparaat zich hierop aangepast. Voordat je een dergelijke spanning kan gaan loslaten, kan het nodig zijn eerst kracht op te gaan bouwen op een andere plek in het lichaam. Zo kan spanning aan de achterkant van het bekken en in de onderrug vaak pas gaan loslaten als er eerst meer kracht in de buik en voorkant van het bekken is opgebouwd. Met geduld, rust en aandacht voor de adem, blijven we tijdens de lessen zoeken naar een nieuwe balans tussen spanning en ontspanning in lichaam en geest.

Tijdens de laatste 20 minuten van de les rust je uit, liggend op de mat en krijg je verschillende ontspan-ningstechnieken aangeboden. Er wordt gewerkt in kleine groepen van maximaal 8 personen zodat er ruimte is voor persoonlijke aandacht indien gewenst.

Trek voor de yoga les 5 kwartier uit, dat is inclusief binnenkomen, eventueel omkleden, en weggaan.