Yoga@work

Thema winter/voorjaar 2012

yoga@work

 

De nadruk ligt tijdens dit seizoen op de praktische toepasbaarheid van hatha yoga in het leven van alledag. Vaak hoor ik van mensen dat ze die wekelijkse yoga lessen heerlijk vinden maar moeilijk kunnen ontspannen als ze weer in de hectiek van alledag zijn beland. Mijn doel is om jullie dit seizoen iedere week een lichaamsoefening en een`state of mind` oefening aan te leren die je meteen in de daarop volgende dagen tijdens het werk,of terwijl je bijvoorbeeld in de auto zit kan toepassen.

Je hebt vaak geen controle over, of invloed op de factoren die stress veroorzaken in je leven(zoals je komt onverwacht in de file), maar wel over de manier hoe je daar mee om kan gaan. In de daarop volgende lesweek kan je nog vragen stellen over je ervaring met de oefening. De oefeningen die je`mee naar huis krijgt` zijn in de lessen van Elly en mij precies hetzelfde.

In aanvulling op vorig seizoen waar de nadruk lag op het in balans brengen van het aardse en spirituele, corresponderend met de energie aan de boven- en onderkant van het lichaam, gaan we in dit seizoen veel oefeningen doen om de linker (vrouwelijke / gevoelskant) en rechter (mannelijke / doe) kant van het lichaam weer in balans te brengen met elkaar omdat vanuit de werk situatie of vanuit gewoonten die je in de loop van je leven hebt opgebouwd, vooral op een van beide lichaams-en hersenhelften steeds meer spanning is komen te staan, en dit vaak lijdt tot een disbalans. De lichaamshelften corresponderen omgekeerd met de hersenhelften. De linkerkant van het lichaam wordt bestuurd door de rechterhersenhelft en omgekeerd.

 

Concreet komen dit seizoen aan bod:

  1. Oefeningen om om te gaan met tijdsdruk (in werk of huishouden)
  2. Oefeningen voor mensen die veel zitten achter een buro
  3. Oefeningen voor mensen die veel zitten achter een beeldscherm
  4. Oefeningen voor mensen die tijdens het werk veel bukken en tillen(zorg)
  5. Oefening om om te gaan met lastige collega s
  6. Oefeningen voor mensen die veel moeten lopen en stilstaan (winkel, horeca)
  7. Oefeningen voor mensen die veel in de auto zitten
  8. Yoga oefeningen voor tijdens het sporten
  9. Oefeningen voor mensen die tijdens het werk veel moeten luisteren en of praten (psychische zorg)

 

Lees verder over Hatha yoga, de hormonen en de Overgang

 

Terug naar andere nieuws